maandag, juli 09, 2012

Didier Peleman

Een mentaal gehandicapte op een kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen? Er is nogal wat om te doen.
Deze morgen was er op radio 1 een interview met lijsttrekker Veli Yüksel van deze partij. Hem werd de vraag gesteld of dit een stunt was. De kandidaat in kwestie, Didier Peleman, woont in een tehuis voor begeleid zelfstandig wonen en kan niet schrijven. Ook een interview is een moeilijke opgave. De man wil wel een zitje in de gemeenteraad. Hij staat pas 20ste op de lijst dus is de kans daarop eerder klein, tenzij natuurlijk de pers hem op deze manier aandacht blijft geven.
Ik vraag me heel erg af waarom hij bijvoorbeeld minder recht zou hebben als bijvoorbeeld de bekende Vlamingen op de kieslijsten.Peleman zegt zelf in Het Laatste Nieuws: 'Het wordt hoog tijd dat iemand met een mentale beperking zijn stem laat horen via de politiek. Ik doe al járen vrijwilligerswerk voor gehandicapten en ik zeg altijd: 'Kom uit uw kot!' Mensen zoals ik leven te geïsoleerd. Ik wil dat ze meedoen met de maatschappij, niet in een hoekske blijven zitten.'

Geen opmerkingen: