dinsdag, januari 23, 2007

Kiosk: deze morgen in het dierenasiel...

Etiënne, Jürgen en Tony waren deze ochtend op pad. Ze hadden een gesprek met Jean, Johan en Marie-Louise

Kiosk: Hoe zijn jullie ertoe gekomen om hier vrijwillig te komen werken in dit dierenasiel? En wat is zo jullie daginvulling?
Jean: Mijn zoon Danny heeft hier vele jaren gewerkt. Wanneer hij een aantal jaren geleden gestorven is, heb ik zijn taak hier overgenomen en zijn werk verdergezet. Ik kom hier elke dag van de week. ’s Morgens begin ik al om 7u15 met het uitkuisen en schoonspuiten van de hokken. Daarna laat ik de dieren buiten en zet ik het eten en drinken klaar. De rest van de dag blijf ik tot een uur of vijf aanwezig en doe ik ook wat werk op het bureel. Ook in het weekend werk ik hier maar dan enkel in de voormiddag.
Johan: Ik ben in contact gekomen via een advertentie in de krant, in 1988 bij de opening van het asiel. Ik heb toen gebeld, ben komen kijken en sindsdien werk ik hier. Vroeger werkte ik volledige dagen maar tegenwoordig enkel nog in de voormiddag. Ik ben onder meer verantwoordelijk voor het uitkuisen van de kattenbakken.
Marie-Louise: Wel, in 1983 bracht iemand een hond bij mij thuis. Daarna bracht iemand anders nog zo’n verlaten dier en voor ik het wist werd mijn huis te klein. Ik ben dan op zoek gegaan naar een geschikte locatie en in 1988 zijn we hier begonnen. Ik ben voorzitter van het dierenasiel en probeer alles wat in goede banen te leiden. Ik ben ook veel bezig met de ophaling van de dieren. Vroeger moest ik alles zelf doen, ook het opkuisen van de koten. Ondertussen is alles wat geëvolueerd en bestaan we volgend jaar al 25 jaar.

Kiosk: En van waar komt jullie motivatie?
Bijna in koor: De dankbaarheid van de dieren. En als wij het niet doen wat gebeurt er dan met de dieren? We doen het zeker niet voor de mensen want sommige mensen begrijpen niet waarom we er zo veel tijd insteken.

Kiosk: Welke dieren zijn hier allemaal?
In principe is dit een asiel voor honden en katten. Soms steken de mensen echter al eens een varkentje, geit, eend of kalkoen binnen. We trachten die beesten ook te verzorgen en ze indien mogelijk ook een nieuwe thuis te bezorgen.

Kiosk: Hoeveel dieren kunnen jullie opvangen en zijn er wettelijke beperkingen?
Katten kunnen we houden zoveel we willen. Voor honden is het maximum hier op tien bepaald. In het asiel in Waarschoot kunnen er dertig honden verblijven. We zijn lid van de Nationale Raad voor de Dierenbescherming en ook die leggen normen op die gevolgd moeten worden.

Kiosk: Wat is het verschil tussen de opvangplaats in Waarschoot en hier in Belzele?
Er is geen verschil. Ook in Waarschoot zitten er katten en honden. Alleen is de capaciteit wat groter. Zo gaan alle katten die hier binnengebracht worden eerst voor drie weken naar Waarschoot in carantaine. Ze krijgen daar ook een onderzoek door de dierenarts. Als ze volledig gezond zijn kunnen ze terug naar hier komen.

Kiosk: Wordt er gewandeld met de dieren en wie doet dat en hoe dikwijls?
Hier in Belzele kunnen de honden binnen en buiten lopen. Verder gaan alle vrijwilligers met de honden wandelen. Op vrijdag komen er altijd enkele mensen speciaal om met die beesten naar buiten te gaan. In Waarschoot wordt elke dag gewandeld. Daar zijn er soms minder honden dan vrijwilligers.

Kiosk: Worden alle dieren ingeënt en waar gebeurt dit?
Alle dieren worden ingeënt bij de dierenarts. Sinds 1998 is dat voor ons bij wet verplicht. We hebben twee vaste dierenartsen met wie we samenwerken. Bij hen kunnen we in feite dag en nacht terecht, zeker in noodgevallen.

Kiosk: Welke kosten zijn er verbonden als je hier een dier wilt afstaan of een wilt adopteren?
Als mensen een dier willen afstaan rekenen we voor een kat 5 Euro en voor een nestje katten 10 Euro. Het afstaan van een hond kost, afhankelijk van de leeftijd, tussen de 12,5 en 50 Euro. Wanneer mensen een dier willen adopteren betalen ze minstens 5 Euro voor een kat en tot 65 Euro voor een hond. Alle honden zijn voorzien van een chip (om latere identificatie gemakkelijker te maken) en hebben een Europees paspoort waar onder meer de inentingen instaan.

Kiosk: Waarom worden dieren afgemaakt en hoe dikwijls? En wat is jullie mening hierover als vrijwilliger?
Marie-Louise
: Als ze agressief zijn, want een agressieve hond kan niet worden geplaatst. Dat zou niet fair zijn en bovendien gevaarlijk voor diegenen die de hond in huis nemen. Ook oude dieren die worden binnengebracht laten we soms inslapen. Als het moet dan moet het en verder kan ik daar weinig over zeggen. Het is trouwens goedkoper om een hond te plaatsen dan om in te laten slapen, er zijn dus zeker geen financiële overwegingen.
Jean: Bij aankomst worden nieuwe honden eerst een aantal dagen goed geobserveerd. Als blijkt dat ze agressief zijn is er geen andere mogelijkheid dan ze te laten inslapen. Mensen zijn soms niet eerlijk wanneer ze zo’n beest binnenbrengen. Ze zouden beter open kaart spelen en zeggen dat hun hond bijt bijvoorbeeld. Soms worden wij zelf gebeten. Tja, je kan toch niet boos zijn, die beesten kunnen er ook niet aan doen. Sommige zijn gewoon heel slecht behandeld geweest vroeger en zijn bang.

Kiosk: Is er een kost verbonden aan het doen inslapen van dieren?
Er wordt 50 Euro gerekend aan mensen die hun dier willen doen inslapen. Deze prijs dekt de kosten van de dierenarts en het vervoer achteraf naar het Vilbeluik.

Kiosk: Kunnen dieren in een asiel psychisch ziek worden en zo ja, hoe herkent men dit?
Zeker, als je ziet dat een hond continu rondjes loopt dan mag je zeggen dat hij waarschijnlijk zot begint te worden. Ook sommige mensen verdragen het niet om opgesloten te worden. Als men er snel genoeg bij is en de hond kan alsnog een goede thuis krijgen kan het nog goed komen.

Kiosk: Hartelijk dank voor dit interessante interview.
Graag gedaan. Neem gerust ook een kijkje op onze website want daarop staan ook de openingsuren van het asiel en staan er foto’s en gegevens van alle dieren die hier verblijven. De website wordt dagelijks geupdate. dierenasielmeetjesland

Kiosk: Dit zullen we zeker doen!

Geen opmerkingen: