woensdag, januari 10, 2007

Geschiedenis van Sleidinge

Nicole van de aankoopdienst stuurde me deze ochtend een mailtje dat ze zijn aangekomen en nu liggen ze hier op de tafel naast me: de twee indrukwekkende delen "Geschiedenis van Sleidinge".

In totaal 1088 bladzijden, voor zo'n klein dorp kan dat tellen. Het is het derde deel rond Evergem. Voordien was er reeds Ertvelde (1971) en Evergem (1994). Het is duidelijk dat aan dit boek over Sleidinge jaren van hard werk is voorafgegaan en het eindresultaat is "met overtuiging te bestoefen" zoals de ex-burgemeester Van Grembergen schrijft in zijn deel van het voorwoord.

Bij een eerste keer doorbladeren valt de rustige bladspiegel op en de afwisseling van tekst met foto's en tabellen. Het boek heeft geen namen- of plaatsindex en daardoor duurt het eventjes vooraleer ik het artikel over de psychiatrische instelling (van p.858 - 866) heb gevonden. De chronologische indeling van de artikelen zorgt dan wel voor de duidelijkheid. Ook in de tekst over de instelling veel foto's en gravures. Op één ervan "het Sint-Jozefinstituut rond 1900" meen ik zelfs een molentje boven de gebouwen te zien uitsteken. Dat het psychiatrisch centrum de voornaamste werkgever in Sleidinge is wist ik niet.

Ik denk dat ik dit boek eens grondig zal doornemen want het verleden kunnen we niet genoeg kennen om iets te begrijpen van het heden.

Geen opmerkingen: