woensdag, oktober 04, 2006

Doe niet zoals ik...

Johan (therapeut van dubbeldiagnose) belde me midden 2005 op met de vraag of Kiosk geïnteresseerd was in een verslag over iemand die verslaafd geweest is aan drugs en die daarover geschreven heeft met de bedoeling anderen te waarschuwen voor de gevaren van drugs. Kort daarop zitten Johan en ik samen met Alix Erwin, Deze schreef dit verslag tijdens zijn verblijf op de afdeling dubbeldiagnose samen met zijn psycholoog Dirk. We publiceren het graag omdat we ons steeds als doelstelling hebben gesteld informatie te geven aan mensen die niets afweten over psychiatrie en over alles wat daarmee samenhangt. Het is een zeer leesbaar en duidelijke tekst geworden in een gewone taal over zeer ongewone belevenissen en ervaringen van iemand die geëxperimenteerd heeft met drugs. Alix heeft vaak het idee dat hij acteur is in een film en dat anderen hem tekens geven om te zeggen dat hij het erg goed doet. Hieruit put hij dan moed om nog extremere handelingen te stellen. “dus ging ik de Kennedy-tunnel in en begon van alles dat ik in de zijberm vond te gooien op de auto’s die voorbijreden”.. Even vaak voelt hij zich binnen deze psychotische belevenissen erg bedreigd en angstig. Hij wordt opgepakt door de politie en verblijft met periodes in gevangenissen, maar vooral in psychiatrische instellingen omdat hij psychotisch wordt. “Ik besefte dat ik zeker van de drugs moest blijven om niet psychotisch te worden”.

Alix wil met zijn verhaal jongeren waarschuwen om van de drugs weg te blijven. “Doe niet zoals ik” is een vrij zakelijk maar aangrijpend getuigenis van een jonge man die na ieder herval weer probeert uit de psychose te geraken om zijn leven weer in handen te nemen.

.
Leestip: een weblog wordt steeds bovenaan aangevuld zodat het begin van het verhaal onderaan start. Scrol dus bij de website van Rosco tot beneden en begin daar te lezen.

Geen opmerkingen: