donderdag, maart 15, 2007

postpunt Sleidinge

Vanaf morgen is het postkantoor van Sleidinge voorgoed verleden tijd. U kan de meeste postverrichtingen laten gebeuren in het nieuwe postpunt dat zich bevindt in de Spar (Weststraat). Er staat een brievenbus, een computer die rechtstreeks in verbinding staat met de post in Brussel, een digitale weegschaal, een toog waarop alle soorten postzegels liggen uitgestald en heel wat folders met info over het postpunt.

Carlos Martens en zijn vrouw Hilde lijken dit al jaren te doen en daar is de tweedaagse opleiding verantwoordelijk voor. Achter hen prijkt de kepie van een Duitse postbeambte, een grapje van een klant. "Hij past trouwens niet" zegt Hilde lachend. "Het hoofd van Carlos is te groot".

Carlos: Op 4 januari dit jaar kregen we het aanbod van de post om hier een postpunt te openen. We hebben na een korte bedenktijd toegezegd. Mensen kunnen hier alle postverrichtingen laten gebeuren
Hilde: Er is wel een verschil met een gewoon postkantoor. Geld afhalen en overschrijvingen doen kan hier niet. Overschrijvingen tot 300 euro waar onderaan een voorgedrukte melding op staat dat kan dan wel nog. Een abonnement van een tijdschrift of een rekening met voorgedrukte overschrijving kan dus wel.

Kiosk: En postcheques?
Carlos: Nee, dat niet meer... je moet daarvoor naar de post van Evergem. Iets anders: stel dat je een aangetekende zending krijgt en je bent net niet thuis op het moment dat de postbode zich aanmeldt dan moet je de zending achteraf afhalen naar het postkantoor van Evergem. Je kan wel bellen naar het postkantoor van Evergem om de zending naar het postpunt van Sleidinge te brengen en dan kan je het hier afhalen. Dat is één van de diensten. Aangetekende zendingen kan je van hieruit versturen tot maximum 2 kg.

Carlos toont ons het materiaal dat ze ter beschikking kregen, ondermeer een digitale weegschaal om het juiste bedrag voor de zegels te kunnen bepalen. Morgen en maandag komen ze nog eens langs vanuit de post om nog meer info te geven.

Carlos: Het is belangrijk dat we ons werk goed doen. Want we werken eigenlijk voor een overheid en mensen zullen terecht snel reclameren als er teveel fouten mochten gebeuren. We zien het wel zitten om dit werk te doen. Er is iedere dag een lichting van de brievenbus en de uren van de lichting staan op de bus zelf.

Kiosk: Hoe reageren de klanten?
Carlos: We zijn maandag begonnen, maar het zal allicht vanaf volgende week drukker worden omdat dan het postkantoor gesloten is. Van ons winkelcliënteel is 95 procent positief. Nu ja, er zijn altijd wel negatieve opmerkingen. Eén daarvan was dat er geen privacy meer was... Ons cliënteel is vooral blij omdat ze nu op meer tijdstippen dan vroeger posthandelingen kunnen doen. We zijn meer open dan de post vroeger. Je kan nu ook op zaterdag postverrichtingen laten gebeuren. Enkel op zondag kan het niet. Van ' s morgens 8 uur tot 12uur en van 13.30u tot 18.30u kan je bij ons langskomen en op zaterdag tot 18.00u.
Wat misschien ook belangrijk is dat adreswijziging om brieven voorlopig ergens anders te laten toekomen hier niet kan gebeuren. Daarvoor ga je best naar een postkantoor.

Geen opmerkingen: