maandag, maart 26, 2007

De Mens

Onze reporters Rony en Peter stonden tussen het publiek toen De Mens in het Cultureel Centrum van Sleidinge optrad op vrijdag 16 maart.

Op ons ingangskaartje staat: "In bed met de Mens". De zaal zit vol met meestal jonge mensen, zo vanaf 18 jaar denk ik, niet het piepjonge publiek, en ook wat minder jonge mensen.
De groep bestaat uit een 'lead-gitarist', een 'basgitarist' en een 'drummer'. De leider van de groep, Frank Van Der Linden, speelt prachtig op zijn electrische gitaar. Het zijn een soort luisterliedjes denk ik. Soms speelt hij tegen de basgitarist op. Je moet goed naar de tekst luisteren. Hij heeft een goede stem. En zoals die spots op zijn kale schedel gericht zijn "verlicht" hij het podium zoals hij zelf zegt. Veel humor heeft die man. Verder zijn ze alle drie gekleed in zwarte broek en zwart hemd.
De teksten zijn soms nogal uitdagend: "Overspel wordt een gewoonte..." Ook "Ik kan een vriend niet zien huilen" van Jacques Brel blijft me bij. Die kerels doen zich af en toe nogal macho voor.
Een mooi moment is het ogenblik net na de pauze. Frank komt alleen het podium op en zingt Iréne. De regel die bijblijft: "Iréne, nooit heeft er iemand mooier 'neen' tegen mij gezegd" Ik van mijn kant vind het heel dapper dat Iréne een keer neen zegt, na al wat er voorafging. Die Iréne stijgt in mijn achting!
Wat mij verder opvalt is dat die drie muzikanten zich samen zeer goed amuseren en wij, het publiek, mogen daarvan genieten.
Ze zijn aan het toeren in het Vlaamse land en het was hun 22ste optreden, met nog één te gaan.
In het begin vroeg Frank uit welke dorpen de toehoorders kwamen en of er soms ook mensen uit Gent aanwezig waren. Wij steken heel voorzichtig onze handen op, mijn compagnon en ik waarop Frank zegt: "Was er in Gent niets te doen misschien?"
Verder heb ik vernomen dat Frank in een vroeger leven journalist was bij het tijdschrift Humo. De anekdote gaat dat Frank een slecht optreden van een groep meemaakte en dat hij tegen die mannen ook zei dat het ronduit slecht was. Hun antwoord was: "Als gij het beter kunt, doe het dan zelf!" Antwoord van Frank: "Jawel, ik zal dat doen!" en daarop startte hij het groepje De Mens...

Geen opmerkingen: