vrijdag, oktober 24, 2008

Tussen tragedie en komedie

Drukke tijden voor onze reporters. Gisteren was er de voorstelling "Inside Stories" in CC Stroming te Sleidinge. Peter De Graef (tekst, regie, spel), Lilian Keersmaekers, Tristan Versteven (spel)

In een wereld van wreedheid, gekte en fantasie stap ik de rode loper op, te laat.
Gegeven een eerste ervaring. Wat een doordeweekse avond lijkt ontaardt in een spel van hersenschimmen, het hallucinogeen. Op slag driekwart van het stuk herken ik mezelf in de hoofdfiguur die een vorm van schizofrenie vertoont.
De werkloze Rik wordt geconfronteerd met zijn broer die plotseling komt opdagen. Om de verveling te doorbreken beslissen ze in een bankkluis binnen te breken. Wanneer hun tunnel instort komen ze vast te zitten in de kluis en moeten ze veroordeeld tot elkaar hun trauma's verwerken.

"Weak action on the environment": zwakke zelfhandhaving geringe aandachtsconcentratie, een uiterst zwakke greep op het kenmerkende van de ander, een zeer gering gevoel van efficiëntie en competentie, een verlamming van het gevoel het initiatief te hebben en te nemen (met de neiging contacten te vermijden)

Ik ervaar de wereld soms zodanig dat ik ze niet kan beïnvloeden (searching for distance, further all the time) Het gevoel geen enkele beheersing over mijn omgeving uit te oefenen maar door de omgeving te worden beheerst.

Anyway: If you want to know how things really are - try to change them!



Tekst van Jason

Geen opmerkingen: