vrijdag, september 01, 2006

interview E.H. Louis Vereecke


Deze morgen kwam de vroegere aalmoezenier en geboren Sleidingenaar E.H. Louis Vereecke langs.
De man is ondertussen 81, maar is nog druk aan het werk. Priester zijn houdt niet op. Hij woonde tot zijn 9 jaar met zijn ouders op het Zwaantje in Sleidinge en heeft daar zeer goede herinneringen aan, vandaar dat zijn hart in Sleidinge ligt. In 1944, aan het eind van wereldoorlog II beëindigt hij zijn humaniora. In 1950 werd hij tot priester gewijd en even later werkt hij als leraar in het college van Oudenaarde. Er wordt hem gevraagd om aalmoezenier te worden en hij zal dat jarenlang ook doen. Eerst in Duitsland en later ook als coördinator van aalmoezeniers in Antwerpen, om dan uiteindelijk aalmoezenier te worden in de psycchiatrische instelling in het dorp waar hij geboren is.

"Het dagelijks leven voor mij in het leger was bij de soldaten zijn. Ik bleef niet op mijn bureau. Ik ging op de soldatenkamers. Ik wou de mensen de gelegenheid geven mij aan te spreken. In Duitsland was dat makkelijk, na de dienst waren de soldaten op hun kamers. Ik leefde tussen hen. Die tactiek, om in legertermen te spreken, nam ik ook over in de psychiatrische instelling. Ik ben er niet voor de bazen, soms eens voor het personeel maar dat gebeurde niet veel. Ik was er voor de patiënten."
(het volledige interview kan U lezen in de papieren Kiosk)

Geen opmerkingen: