donderdag, januari 16, 2014

Wat is "winter"? Mobilteam op bezoek...

Hij kijkt uit het raam. Ik vraag me soms af wat hij daar ziet en hoe hij denkt over wat hij daar ziet. Ik zeg hem dat het winter is, het seizoen winter. Hij herhaalt traag mijn woorden en vraagt me dan wat dat dan is "winter". Ik vertel hem dat er vier seizoenen zijn en ik noem ze op. Hij knikt en herhaalt nog eens zijn vraag, wat dat dan is "winter". Ik doe een onhandige poging om uitleg te geven en ik heb het over kou en donker. Niets in zijn blik zegt me dat we een stap verder gekomen zijn. Ik open mijn laptop, ga naar youtube en zeg hem dat ik een mooi lied ken over winter. Ik laat hem luisteren naar "Tombe la neige" van Adamo, in de hoop dat kunst me verder helpt. Hij zegt dat net als de sneeuw ook de regen valt. Hij glimlacht en zegt dat hij nog een zanger kent: Claude Francois. We kijken samen naar een clip van deze zanger. Hij neemt nu een stoel en gaat voor het eerst tijdens dit gesprek zitten, dichtbij het vuur. Er is nu contact met hem. We zijn samen aanwezig in zijn woonkamer en luisteren samen naar muziek. Straks zal ik weer weggaan en hem achterlaten... Ik heb op een kalender de dag aangeduid waarop ik terug bij hem op bezoek kom.

Geen opmerkingen: