vrijdag, januari 17, 2014

Gemis

Hij is veel dikker geworden. Hij gebruikt al een tijd geen drugs meer en dan neemt je gewicht toe. Hij zegt het met wat spijt in zijn stem. Niet meer gebruiken zorgt voor betere sociale contacten, een betere gezondheid en minder geldgebrek, maar de drugs zorgden voor een immens gevoel van welbevinden. Ze zorgden voor een genot dat met niets te vergelijken is. Stoppen met druggebruik staat gelijk aan gemis. Wegblijven van de roes en het verdragen van het niet aflatende gemis is een strijd die hij helemaal alleen moet voeren. Er met mij over praten is al heel wat.
We eten samen. Hij heeft het over zijn familie. Hij zegt het niet met zoveel woorden maar hij mist hen. Hij wil zich groot tonen, niets laten blijken. Dit gemis lijkt minder bespreekbaar. Hij hoeft het mij niet opnieuw te vertellen. Ik ken hem lang genoeg om te weten hoe belangrijk zijn familie voor hem is. Hij geeft me het telefoonnummer van zijn dochter. Ik hoop samen met hem bij haar op bezoek te kunnen gaan. Deze ontmoeting zou iets van dat gemis omzetten in warmte en genegenheid.

Geen opmerkingen: