maandag, februari 18, 2013

Van kwartier-agent tot kwartier-maker

Vorige dinsdag kwam Peter Colle langs op Kiosk. Hij had het over "van kwartieragent tot kwartiermaker". Er zijn nogal wat sociale werkers aan de slag in Gent: zijn straathoekwerk, opbouwwerk, integratiewerk, jeugdwerkers. Hun werk is veel ruimer dan kwartier maken voor mensen met een psychische kwetsbaarheid. Zij werken voor allerlei groepen van de meest kwetsbare mensen in de stad, maar de woorden die Doortje Kal geeft rond kwartier maken zijn ook op dit meer algemene werk zeer toepasbaar.

"Ik herkende veel van ons werk toen ik vorig jaar het boek van Doortje Kal las. We deden intuïtief al veel van die dingen die zij daar heel mooi structureel beschrijft. Ik ben blij dat jullie dit initiatief nemen om dit werk te bundelen en het in de spotlights te zetten. Ik herkende veel van ons werk toen ik vorig jaar het boek van Doortje Kal las. We deden intuïtief al veel van die dingen die zij daar heel mooi structureel beschrijft. Ik ben blij dat jullie dit initiatief nemen om dit werk te bundelen en het in de spotlights te zetten. Doortje Kal gaf ons een taal om te praten over de dingen die wij doen rond mensen met een psychiatrische achtergrond. Het geeft mij echter ook de mogelijkheid om met mijn rechtstreekse baas Daniël Termont te praten over het werk met onze doelgroep in het algemeen. Onze doelgroep is immers groter dan alleen maar mensen met een psychische kwetsbaarheid. Zoals Doortje Kal met cliënten zoekt om woorden te vinden om over hun psychisch lijden te praten zo geeft zij ons ook woorden om over al onze projecten te kunnen praten en hoe we deze projecten kunnen inplanten in de stad.


Peter Colle, Intern Evaluator - Lokale Preventie en Veiligheid Administratief adjunct kan U zelf aan het woord horen op de studiedag "kwartier maken" op dinsdag 7 mei in de Centrale te Gent. Praktische gegevens voor inschrijven vindt U op de bladwijzer boven de berichten. 

Geen opmerkingen: